Chiang Mai & Op je gemak naar Langnekdorp - Reisverslag uit Ban Hua Nam Mae Sakuet, Thailand van Iris Smit - WaarBenJij.nu Chiang Mai & Op je gemak naar Langnekdorp - Reisverslag uit Ban Hua Nam Mae Sakuet, Thailand van Iris Smit - WaarBenJij.nu

Chiang Mai & Op je gemak naar Langnekdorp

Blijf op de hoogte en volg Iris

31 Juli 2014 | Thailand, Ban Hua Nam Mae Sakuet

Lieve vrienden en familie,

Zondag werden we keurig om half acht opgehaald door een mini busje en gingen we naar het vliegveld in Bangkok. In het begin van de middag vlogen we in een uurtje naar Chiang Mai. Daar aangekomen moesten we zelf een taxi naar het hotel regelen 'part of the fun of travelling in a new country is trying out many kinds of local transport, so this segment of the trip you need to arrange by yourself as part of your authentic travel experience', aldus onze reisbeschrijving... Oftewel, een erg veredelde omschrijving van 'zoek het zelf maar uit'. Gelukkig snapte de taxi chauffeur voor de verandering meteen waar ons hotel was! De hotel kamer was heel mooi en we hadden ook wel een chill zwembad dus we besloten onze middag bij het zwembad te spenderen. Daar kwam we ook wel even goed van tot rust! Aan het einde van de middag zijn we naar de Sunday Market gegaan. Het centrum van Chiang Mai is vrij compact dus we konden het makkelijk lopen. De markt bleek echt een giga markt, dus we hebben allebei flink wat souvenirs ingeslagen. Echter werd het rond zes uur steeds donkerder en de lucht was gewoon echt grijs/groen. Toen de eerste regendruppels vielen zijn we snel een heel kitch maar leuk restaurant in gedoken. Daar bestelden we allebei een heerlijk eendenborstje! Na ons kopje thee werden we wel een beetje weggekeken omdat er heel veel andere verregende gasten stonden, maar gelukkig konden we nog wel even plaats nemen bij de bar. Daarna hebben we maar een poncho gekocht en zijn we weer de markt op gegaan. En tenslotte terug naar het hotel.

De volgende dag hebben we s'ochtends eerst even rustig aan gedaan. Daarna stond een stadswandeling langs de hoogtepunten van Chiang Mai op onze planning. Het was echter erg heet en de wandeling naar het beginpunt duurde al best lang. We begonnen bij een lokale markt en vervolgens zijn we bij een paar tempels naar binnen gegaan, die waren heel mooi! Als lunch hebben we een lekkere crêpe met nutella gehaald bij een straattentje. Na de stadswandeling zijn we met een soort omgebouwde pick-up truck (de taxi's hier) naar de Chiang Mai Zoo gegaan. Dat was wel iets anders dan Artis. Het was echt super groot en de weg was heuvelachtig. De meeste bezoekers waren dan ook met de auto of de brommer. Die hadden wij niet, dus we gingen lopen... In de Zoo hebben we giraffes gevoerd. En ook zijn we naar het panda verblijf gegaan, waar we overigens weer extra voor moesten betalen. De ene panda lag de hele tijd te pitten, maar de andere panda was wel druk in de weer. Pissen doet ie in een soort van handstand tegen de boom, dat weten we maar weer. Vervolgens wilden we nog het Aquarium in sneaken. Hier moest je voor betalen, maar toen we zagen dat er geen bewaking was hebben we snel zelf een zeepaard stempel op onze arm gedrukt. We vonden de ingang wel erg donker en onbewaakt, dus besloten we het toch nog maar even na te vragen. Toen bleek dat het aquarium helaas al dicht was. Toen zijn we nog naar de koala's geweest, maar we merkten dat het overal wel erg rustig was. We zijn toen maar naar de uitgang gegaan en daar bleek dat het park ook al een half uur geleden gesloten was. We waren helemaal bezweet en ranzig van het heuvellandschap in de dierentuin, maar toch besloten we maar meteen naar de nachtmarkt te gaan. Daar hebben we ook nog heel wat souvenirs gekocht en we hebben daar nog wat gegeten in het restaurant waar het geslacht van de serveerster tot op heden nog steeds onbekend is. En zijn we uiteindelijk weer naar het hotel gegaan. Daar was de douche erg welkom na al dat zweet en uitlaatgassen.

De volgende dag werden we weer vroeg opgehaald. We zouden naar een waterval en een warmwaterbron gaan, maar de gids zei dat dat niks voorstelde. We weten nog steeds niet of ie dat meende of dat ie het zei uit eigenbelang, maar omdat we er relatief veel voor moesten betalen en we de Erawan watervallen al hebben gezien en ons resort ook warmwaterbronnen had hebben we maar met de gids ingestemd. En zo kwamen we om 11 uur al bij ons resort aan. Het leek wel of we de enige daar waren, maar het was echt een heel mooi resort. Bij ons huisje hadden we een soort jacuzzi, die werd gevuld met water uit de warmwaterbron. Hierdoor stonk het helaas wel ongelofelijk naar verrotte ei. We zijn toen lekker bij het zwembad gaan liggen en hebben daar ook een lunch besteld. De mannen achter de bar hadden niks te doen, dus bleven ze de hele tijd maar kijken. Dit heeft ons uiteindelijk wel twee dagen gratis cola opgeleverd. Maar Engels praten, ho maar. Toen we hem vroegen naar twee vorken stond hij twintig minuten later met een bloemetje voor ons voor de deur. We zagen het al aankomen dus hadden ons verstopt in de badkamer en achter her gordijn, maar vonden het uiteindelijk toch een beetje sneu dus hebben we maar open gedaan. S' avonds zijn we met het hotelbusje naar het centrum van Pai gegaan. Toen we daar aankwamen dachten we wel meteen hoe gaan we deze drie uur overleven. Maar dit hadden we enorm mis, want Pai bleek gevuld met veel restaurantjes, bars en veel backpackers. We zijn toen bij een restaurant beland waar we een tafeltje kregen recht tegenover de zanger, waardoor het leek alsof hij ons toezong. Dat was wel een beetje awkward, maar we hebben heel lekker gegeten. Vervolgens zijn we tegenover het restaurant een potje thee en cheesecake gaan eten. Waar we de zus van Liv, Tess, tegenkwamen. Onze laatste bus naar ons hotel ging helaas al om negen uur. Maar we besloten de volgende avond een taxi te regelen, zodat we toch nog wat van het nachtleven van Pai konden zien.

De volgende dag hebben we eigenlijk weer de hele dag aan het zwembad gelegen, maar dit keer wel vooral in de schaduw. Vooral Iris was namelijk erg verbrand van de dag daarvoor... De zon was toch feller dan gedacht. Die avond zijn we weer met het busje naar Pai gegaan en hebben we bij een burgerrestaurantje gegeten. De burgers waren echt geweldig, en de verse huis gemaakte friet was ook heerlijk! Propvol gingen we daarna naar de eerste cocktailbar, waar we een mojito voor €1,50 bestelden. Daarna hebben we allebei nog een cocktail voor €3 euro besteld, welke tevens ook de duurste cocktails van de kaart waren! Hierna zijn we nog naar een andere cocktailbar gegaan, waar ze twintig soorten mojito hadden. Hier kwamen we uiteindelijk ook Tess weer tegen. Ook was er een dronken Fillipijn, die erg om zichzelf kon lachen. Wij ook om hem. Toen zijn we nog met wat Nederlanders aan de praat geraakt en werden we uiteindelijk om 12 uur opgehaald door de taxi. Snel zijn we ons bed in gedoken, want de volgende dag zouden we om 7 uur opstaan........

De volgende dag keek Sterre om 7.55 uur op haar telefoon. We beseften dat we over vijf minuten zouden worden opgehaald. Als een malle hebben we onze tassen ingepakt en ons omgekleed, en wonder boven wonden stonden we tien minuten later bij de receptie. Helaas zonder ontbeten te hebben. Op hoop van goede zegen, zijn we het busje om gestapt met een lege maag en moesten we vervolgens een uur rijden over bergweggetjes met haarspeldbochten. Gelukkig wilde onze gids bij een guesthouse stoppen zodat we daar lekker konden ontbijten. Met ons buikje vol zijn we daarna naar een grot gereden. In deze grot waren helemaal geen lampen, we hadden alleen een gids met een olielamp. Het was een immens grote grot en we stonden versteld toen onze gids vertelde dat in deze grot ooit mensen hebben geleefd. Het was echt pikkedonker. Na de grot zijn we naar Mae Hong Son gereden en hebben we daar geluncht. Toen gingen we naar een tempel op de berg en daar had je een mooi uitzicht over de stad en de vallei. Ook kon je het kleine vliegveld met maar één landingsbaan/startbaan zien, waarover onze gids vertelde dat daar maar drie vluchten per dag gingen. Wij zijn morgen een van die drie vluchten. Het was echt gloeiend heet daar, we hadden het gevoel dat we levend verbrandden. We waren dan ook blij om vervolgens weer de mini van met airco in te stappen. We reden over een smalle weg, dat een aantal keer nog dwars door riviertjes heen liep, naar het langnekdorp. Daar zijn we veel te weten gekomen over de langnekmensen. Zo hebben ze helemaal niet een langere nek dan wij, maar worden door de bronzen ringen van maximaal 8 kilo werden hun schouders en ribben helemaal naar beneden gedrukt. Waarschijnlijk zullen de stammen wel snel uitsterven, omdat ouders het hun dochters niet meer aan willen doen om met die ringen door het leven te gaan. Het is dan namelijk voor hun veel lastiger om bijvoorbeeld aan een baan te komen. Vervolgens hebben we wat souvenirs gekocht, omdat we hebben gehoord dat dit de belangrijkste inkomsten zijn voor het dorp, ze worden namelijk niet geholpen door de overheid omdat ze eigenlijk illegaal in Thailand wonen. De langnekmensen zijn namelijk vluchtelingen uit Myanmar. Tenslotte werden we naar ons hotel gebracht, wat heel ecologisch is. En ook is Angelina Jolie er meerdere malen geweest, waaronder een keer in 2014. Bij het hotel hebben we nog even aan het zwembad gelegen, waar overigens maar drie bedjes waren voor het hele hotel.... Toen we hier bij het personeel naar vroegen, werden we aangekeken alsof dat toch de normaalste zaak van de wereld was. Toen begon het helaas te regenen en kwam er een tropische regenbui opzetten. We zijn toen maar naar onze kamer gegaan om nog te lezen en zometeen gaan we lekker wat eten in het hotel. Morgen in de middag vliegen we weer terug naar Chiang Mai.

Dikke kus,
Sterre en Iris

• 31 Juli 2014 - 17:15

Cilia Sijtsma:

Continuing story by Iris and Sterre. Heerlijk om te lezen. Fijne tijd verder.

• 31 Juli 2014 - 22:54

Coby Boddeke:

Dappere meiden, wat maken jullie veel mee op jullie reis. Goed dat jullie ons op de hoogte houden. Op deze wijze komen wij ook in vakantiestemming. Nog veel goede en leerzame ervaringen. Wat kunnen levens toch verschillend zijn, maar als er maar vrede is, dat is het belangrijkste.
    Nog een goede verdere reis voor jullie beiden. Liefs van opa en oma van Sterre.

• 01 Augustus 2014 - 11:56

Bernadette:

Weer z'on top verslag meiden!!!! xx trots op jullie hoor!!! Nog 2 weken genieten!! xxxxx

• 01 Augustus 2014 - 16:13

Paul, Margriet En Tessa:

Weer een heerlijk verhaal meiden!!
    Jullie maken mooie dingen mee, drinken lekkere cocktailsvoor
    Weinig! Altijd fijn. En jullie zijn nog maar op
    De helft! Hebben jullie ook het idee
    Al heel lang weg te zijn? Super leuk vliegtuig
    Ook in gevlogen zeg! Dat pakt niemand
    Jullie meer af! Xxx

• 01 Augustus 2014 - 16:38

Wouter:

Hi Meiden leuke verslagen ! groetjes Wouter

• 01 Augustus 2014 - 17:24

Hans:

Alweer zo'n superverslag van onze Kuifjes in Thailand. Heerlijk om te lezen. Uitbrengen in boekvorm zou ik zeggen. Veel plezier nog xx Hans

• 02 Augustus 2014 - 12:56

Ria Van De Pol:

Ha Sterre en Iris,
    Wat een ontzettende leuke reis hebben jullie. Ik kijk uit naar jullie volgende avonturen, veel plezier verder, groetjes, Ria