Don't mess with the monkeys & soezen op Samui - Reisverslag uit Chaweng Noi Beach, Thailand van Iris Smit - WaarBenJij.nu Don't mess with the monkeys & soezen op Samui - Reisverslag uit Chaweng Noi Beach, Thailand van Iris Smit - WaarBenJij.nu

Don't mess with the monkeys & soezen op Samui

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Augustus 2014 | Thailand, Chaweng Noi Beach

Lieve vrienden en familie,

De volgende dag konden we om negen uur 's morgens onze schone was ophalen. Vervolgens gingen we samen met de jongens, Tom en Rob, met de taxi naar het vliegveld. Toen we eenmaal veilig in Bangkok geland waren hebben we onze bagage op het treinstation gezet en zijn we nog even Bangkok in gegaan. We begonnen in Chinatown maar daar was niet heel veel waar we durfden te eten. Wel zijn we nog over een marktje gegaan waar heel weinig toeristen kwamen, dat was wel leuk om te zien. Daarna zijn we naar koh san road gegaan waar we heel lekker hebben gegeten en alvast hebben gekeken wat we de laatste dag nog willen gaan kopen. Daarna gingen we weer terug naar het treinstation voor de nachttrein. Het was best wel leuk om dat een keer mee te maken. Allemaal bedden achter elkaar en boven elkaar. Na een nacht met flink wat momenten waarin we zijn wakker geworden (de airco stond echt heel hoog vooral bij het bovenste bed, waardoor Iris bijna bevroren was en ook ging de tl verlichting s'nachts niet uit...) kwamen we om 7 uur in Surathani aan waar een busje voor ons, Tom en Rob, een Duitse familie en een Nederlandse familie klaarstond. Bij een marktje konden we even wat halen voor die dag. Helaas vergaten we na het afrekenen onze donuts, die tevens ons ontbijt waren, mee te nemen.. Het busje reed ons naar de pier waar we onze koffers achter konden laten en waar we met onze rugzakken de boot opgingen. Toen hadden we een boottocht van een uur over het meer wat echt een schitterend meer was, met allemaal bergen in hele rare vormen en de wolken hingen ook heel mystiek tussen en over de bergen. Daarnaast was het water echt een hele mooie kleur groen/blauw. Na een uur kwamen we aan bij onze huisjes die er niet helemaal zo uitzagen als op de foto's (sommige half scheef gezakt). Het waren drijvende huisjes op het meer wat wel zorgde voor een prachtig uitzicht. Helaas kon de deur niet goed dicht, lag er alleen een matras op de grond en ontbrak de klamboe. Naar de wc was een hele tocht over planken naar boven waar je wel een prachtig uitzicht had over de huisjes en het meer. Na de lunch gingen we met de boot naar de jungle maar al snel begon het keihard te regenen en verschenen alle regenponcho's. Na de angsten van de steile afgronden en gladde smalle paadjes van de trekking vroegen we onze gids of het smalle paadjes waren, zijn antwoord was ja. Toen vroegen we of t glad was een ook dat was het geval. Toen of er een steile afgrond was en toen zei hij ja maar stelde die ons gerust dat we ons wel aan de bomen konden vast houden.. We hebben toen maar besloten om op de boot te blijven en door de regen was de rest ook al snel weer terug. We zijn toen weer teruggevaren naar de drijvende huisjes. Aan het einde van de middag was er echter nog een boottour gepland. Echter begon het al snel weer te regenen, waardoor we niks konden zien dus zijn we maar weer teruggegaan naar de huisjes. 'S avonds bij het eten kregen twee grote hele vissen met kop en al, die durfden we niet te eten maar de rest was wel weer gewoon lekker. De Duitsers lusten er echter wel pap van en hebben niet alleen hun eigen vis, maar ook die van ons tot op de graat afgekloven. Het fruit was ook al binnen no time opgegeten door de vier Duitsers, waardoor wij met negen Nederlanders nog een paar stukjes moesten delen.... Na het eten hebben we nog wat kaart spelletjes en poker gedaan met het Nederlandse gezin en de twee jongens. Daarna zijn we redelijk op tijd ons bed in gegaan want we waren heel moe. Ondanks dat we een klamboe misten, hebben we wel allebei wel heel lekker geslapen!

De volgende ochtend hadden we onze wekker om half zeven staan, want we zouden om zeven uur een boottripje doen om dieren te spotten. Toen we eenmaal aangekleed en wel waren, begon het echter weer keihard te regenen dus helaas ging deze boottrip niet door... Wij zijn toen maar weer heel even ons bed ingedoken voordat we gingen ontbijten. Na het ontbijt gingen we met de longtail boat naar een grot. Het was weer echt heel donker in de grot en omdat het zo veel had geregend afgelopen dagen lag er ook heel veel water in de grot. Soms moest je ook echt wel door dunne gangetjes en helemaal klimmen zodat je niet in het water kwam. De gids had wel een goede zaklamp, maar wij hadden met z'n tweeën wel een heel lullig zaklampje.. Het was wel heel mooi, en er waren ook heel veel vleermuizen en ook waren er hele grote enge spinnen (Batman en Spiderman volgens de gids). Hierdoor was het ook vooral als je je handen ergens moest neerzetten best eng, want voor je het wist zat daar net een spin. We waren dan ook wel weer een beetje opgelucht toen we uiteindelijk weer buiten waren. Buiten hadden we weer heel mooi uitzicht en hier kregen we ons lunchpakketje met gebakken rijst en de gidsen sneden verse ananas en watermeloen. Na de grot gingen we weer terug naar de bewoonde wereld. Eenmaal bij de pier werden we weer opgepikt door een minibusje en reden we naar Kao Sok National Park. We hadden echt een heel leuk hotel met allemaal huisjes op hoge palen, voor wanneer er hoog water was. Naast het hotel was een hele mooie rivier en de huisjes stonden echt in een soort bos. Na aankomst zijn we eerst even chips gaan eten op ons balkon en zagen we allemaal apen in de bomen. Echter kwam er ook een op ons balkon zitten, want hij vond de chips wel interessant. Wij zijn toen maar met de chips naar binnen gegaan, want de aap was best brutaal. Aan het einde van de middag gingen we samen met Tom en Rob tuben door de rivier. Je ging dan met een grote ronde zwemband met de stroming van de rivier mee. Dat was echt heel leuk!! We werden verder op de rivier weer opgehaald door het busje die ons weer stroomopwaarts bracht en daar gingen we weer tuben tot we weer bij ons hotel waren. 'S avonds gingen we eten bij het hotel en hebben we daar nog even gezeten en toen zijn we niet al te laat ons bed ingedoken, want verder was daar ook niks te doen meer.

De volgende dag gingen we weer een trekking doen. Deze trekking was wel even iets heel anders vergeleken met onze driedaagse trekking. Het pad was veel breder en we hadden echt heerlijk weer dus het was ook niet glad. De gids vertelde heel veel over allerlei fruit aan de bomen en over planten. De mensen kunnen hier bijna iedere plant of boom wel gebruiken voor iets, dat was wel heel leuk om allemaal te horen! Onderweg zagen we nog wat kameleons en grote hagedissen. Uiteindelijk kwamen we uit bij een waterval en verder op konden we in de rivier zwemmen. Het water was ook wel echt even heerlijk verfrissend, want het was best wel warm die dag. Nadat we hadden gezwommen gingen we lunchen bij de waterval weer met gebakken rijst en verse ananas en watermeloen. Daarna gingen de gidsen een vuurtje maken en daar deden ze water in een groot stuk holle bamboe en die legden ze boven het vuur om zo water te koken. Ook hadden ze van kleine stukken holle bamboe een soort bekertjes gemaakt zelf en zo konden we thee drinken van het gekookte water. Dat was echt super leuk! Na de thee gingen we weer teruglopen richting de uitgang van het park en daar gingen we nog even wat drinken bij een restaurantje aan de rivier. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het hotel waar we met chips weer op het balkon gaan zitten. Om ongeveer dezelfde dag als gister kwamen de apen weer. We zagen al dat een aap weer naar boven gingen klimmen naar ons balkon, maar toen we achter ons keken zaten daar ook al ineens 10 apen. Voor we het wisten zaten er 15 a 20 apen op ons balkon. Ze grepen meteen de lege chipszakken en begonnen dat helemaal uit te likken. Ook grepen ze de fles water en begonnen daaraan te bijten. Er was ook een moeder met een klein aapje die aan haar buik hing. Wij gingen foto's maken enzo en toen hoorden we achter ons ineens een klap. Snel keken we en zagen we dat de iPad op de grond lag. Er zaten allemaal barsten in het scherm.... We wilden snel naar binnen rennen want de apen waren weer super brutaal en dat was best eng. Ster rende snel naar binnen, maar toen kwam er een aap voor de deur zitten en die begon te grommen naar Iris. Ook kwam de aap steeds een beetje achter Iris aangerend, dat was echt dood eng. Uiteindelijk had Iris maar een fles water naar de aap gegooid en kon ze naar binnen rennen. Bijgekomen van de schrik zijn we gaan douchen en zijn we naar het restaurant gelopen (nog een beetje angstig voor de apen). Het was nog redelijk vroeg dus we hadden eerst een bord patat besteld samen als voorgerechtje. Toen zijn we met Tom en Rob spelletjes gaan doen en hebben we later nog een bord noodles besteld. Na het eten kwamen 2 kinderen en de vader van het Nederlandse gezin ook meespelen en vervolgens zijn we lekker gaan slapen.

De dag daarna zijn we op tijd opgestaan zodat we niet weer te laat waren. Door te weinig gasten in het hotel mochten we ontbijt van de kaart kiezen. We kozen allebei de pancakes met banaan en een mango sapje. Helemaal vol van de pannenkoek zijn we onze spullen gaan pakken en zaten we ruim op tijd bij de receptie. Om 9 uur vertrok ons busje richting de pier waar we op het nippertje de boot van 12 uur haalde samen met Tom en Rob. Zij zaten ook in hetzelfde hotel dus twee uur later zijn we met zijn vieren de taxi ingestapt. We hadden een super mooi hotel aan het strand en na deze dagen konden we die luxe nog meer waarderen. We zijn toen eerst gaan lunchen op het strand en daarna hebben we lekker gelegen. We spraken een tijd met Rob en Tom af om samen naar Chaweng te gaan met de taxi, het drukke winkel en uitgaanscentrum van Koh Samui. Na een beetje rondgelopen te hebben vonden we een leuk restaurant waar alle cocktails 89 baht waren (ongeveer 2,50). We hebben heerlijk gegeten en gingen daarna poolen (niet bepaald onze sterkste kwaliteit). 3 cocktails later stapten we weer op en gingen de jongens een pak regelen en wij de boot naar Koh phang nang voor de full moon party morgen. We kwamen elkaar daarna weer tegen en zijn samen met Kevin (een jongen die hier een huis had) naar een club gegaan. Er waren 2 dansvloeren waarbij de ene meer dance was en de ander meer hits draaiden. Op het podium bevonden zich de dronken mensen waarvan een man van rond de 30 zijn broek voor het hele publiek uittrok, iets wat van ons niet per se had gehoeven. Verder was het heel erg leuk en zijn we om 2 uur met zijn vieren terug gegaan omdat we energie wilden sparen voor morgen.

Die dag daarna zijn we na het ontbijt op het strand gaan liggen en rond lunchtijd richting het centrum. Daar hebben we rondgelopen bij de winkeltjes en later geluncht. Het busje wat ons naar de speedboat zou brengen kwam rond half 6 dus rond 6 uur waren we bij de pier waar we de speedboat naar koh pang nang namen. Hier aangekomen was het een hele andere wereld. Allemaal kraampjes waar je je kon laten beschilderen met fluorescerende verf in de vorm van draken, bloemen en noem het maar op. Ook werden er overal buckets (voor de ouderen onder ons: een emmertje met een fles drank, fris, rietjes en ijs) aangeboden. Heel het dorp was in de ban van de full moon party, het zag er allemaal heel gezellig uit. We besloten eerst ergens wat te eten en zijn toen weer verder gaan lopen. We wilde ons wel laten beschilderen maar een bloem was al 200 baht per persoon. Een potje verf was maar 20 baht dus we besloten 2 potjes te kopen en zelf onze creativiteit te gebruiken. We gingen een restaurantje in waar we een Bucket voor 150 bath kochten en hier hebben we even gezeten. Een vriendin van Ier der studie was er ook dus die hebben we ondertussen nog even gezien. Toen we op het strand aankwamen was het een gekkenhuis. Het is moeilijk om de ervaring te beschrijven en het zal ook nooit helemaal lukken. Het waren enorm veel barren en discotheken langs het strand die allemaal kraampjes met buckets hadden en hun muziek keihard over het strand speelden. Overal waren plateaus waar mensen op stonden te dansen. Er was ook een springtouw en een limbo koord die branden met vuur waar je kon springen of onder door kon dansen, hier hebben wij ons niet aan gewaagd. We zijn toen van club naar club gegaan tot 4 uur zodat we de boot om 5 uur konden nemen en het al licht zou zijn. Onderweg hebben we allebei nog 5 potjes fluorescerende verf gekocht voor feestjes thuis. We moesten helaas heeel lang wachten op de speedboat. Eenmaal aangekomen bij de pier werden we met t busje naar het hotel gebracht, het was maar goed dat we opletten want hij reed er zo voorbij. Toen zijn we heerlijk rond half zeven ons bed in gekropen.

De volgende dag hadden we de wekker om half 1. Omdat we het ontbijt hadden gemist hebben we chips en cola gekocht en zijn dat op het strand op gaan eten. Verder hebben we daar heerlijk gelegen en uitgerust van de dag daarvoor. Voor het avondeten hadden we weer met de jongens afgesproken om samen te gaan. Rob voelde zich echter niet zo lekker dus die is na het eten naar huis gegaan. Wij zijn met Tom nog even langs de winkels gelopen en daar wilden we ook de boot voor naar Ko Tao regelen (het eiland waar we de volgende dag op eigen gelegenheid heen moesten, onder het mom van de fun part of traveling....) We hoorden daar helaas dat alle boten vol zaten.. Bij een ander bureau hoorden we precies hetzelfde. We waren al bang dat we een nacht bij moesten boeken maar wonder boven wonder vonden we een bureau waar we nog wel konden maar ons vervoer naar de pier wel zelf moesten regelen. Daarna hebben we met zijn drieën nog een cocktail bij een restaurantje gedronken en later nog eentje bij een soort open busje. Om half 1 gingen we naar huis om lekker te slapen.

Op dit moment zitten we bij de pier te wachten op onze boot voor ons laatste deel van dit avontuur. We zijn heel blij met jullie reacties en zien jullie alweer snel!

Hele dikke kus en heel veel liefs,

Iris & Sterre

• 12 Augustus 2014 - 21:02

Sissy:

Echt leuk om jullie verhalen te lezen. Zoals ik al eerder schreef, ik waan me 25 jaar terug in de tijd. Bij jullie verhaal over de drijvende huisjes moest ik meteen aan "Tree Tops" denken, twee nachten in een boomhut en twee op een vlot (drijvend huisje) slapen. Dit was ook in de buurt van Surathani. Geniet er nog even van, een volgende keer wordt nooit meer zoals deze eerste reis. Dan hebben jullie ervaring en is het weer anders spannend. Deze hebben jullie in elk geval in de pocket! Nog veel plezier jullie laatste dagen, enjoy!! Xx Sissy

• 13 Augustus 2014 - 08:39

Paul, Tessa En Margriet:

Spannende paadjes, daar was je vroeger dol op Iris, haha, deze waren wel heel spannend dus!
    Mooie verhalen en wat zijn die mankaken zijn rotbeesten, gelukkig hebben ze jullie niets aangedaan.
    Koh Samui moet wel bijzonder voor je zijn geweest, deja vu!!
    Geniet van jullie laatste week!!

dikke kus van ons voor jullie allebei.

• 13 Augustus 2014 - 09:05

Gabrielle:

Lieve Sterre en Iris,

Wat super leuk dat jullie iedereen zo op de hoogte houden van jullie reis ervaringen. En wat hebben jullie een prachtige schrijfstijl!!
    Geniet nog van de laatste dagen.
    Veel liefs Gabrielle.

• 13 Augustus 2014 - 11:34

Paul En Senza:

Hoi Sterre en Iris,

Leuke verhalen joh...jullie maken mooie dingen mee zo te lezen . En de buckets zijn me bekend ;-) (ben gelukkig nog niet zo oud dus) geniet nog lekker van de laatste week en veel plezier op koh tao. Leuk eilandje. X Paul en Senza

• 13 Augustus 2014 - 19:18

Paul:

Weer heerlijke verhalen meiden!! Beetje jammer van die IPAD, snik...;-)
    Geniet van jullie laatste dagen.
    X Paul

• 13 Augustus 2014 - 19:53

Mees:

Hey lieve Sterre en Iris,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Het is leuk opgeschreven en ik lig telkens in een deuk. Nog heel veel plezier in Thailand en ik kan niet wachten om naar Düsseldorf te gaan en mijn lieve zus en haar vriendin weer te zien.

Liefs mees xx

• 14 Augustus 2014 - 11:30

Tessa:

Klinkt weer heel leuk allemaal Ster en Ier ! Ik kan niet wachten om jullie foto's te zien ! Nog heel veel plezier en tot zondag !!! Xxx Tessa

• 14 Augustus 2014 - 16:38

Bernadette:

Weer z'on mooi reisverslag, best eng die apen .....dat wordt afkicken voor jullie straks ....Ik ben wel heeeeel blij om jullie zondag weer te zien xxx

• 14 Augustus 2014 - 19:51

Coby Boddeke :

Vandaag pas in de gelegenheid om jullie verslag af te lezen. Het lijkt soms wel op een ontgroening.
    Heel benieuwd ben ik Sterre, of jij straks geen angst meer hebt voor spinnen.
    Ik denk terug aan de keren dat jij bij ons op de zolder sliep en opa en ik met groot licht alle hoekjes gingen nakijken of er nog soms een klein spinnetje ergens zat.
    Nu is hier voor goed een einde aan gekomen denk ik.
    Maar jullie beleven soms wel enge ervaringen, zoals met die apen .
    Sterre, ook wij zijn blij om jou weer te zien. Ik hoop wel dat je hier snel weer kunt wennen, maar je eigen bedje zal je denk ik wel extra waarderen.
    Nu ik dit mail, nog maar 2 dagen, dus Sterre en Iris, neem alles nog goed in jullie op.
    Bedankt voor jullie duidelijke en spannende ervaringen waarin jullie ons lieten delen.

Tot ziens en gezellige en goede terugreis.
    Vele lieve groetjes voor jullie beiden van opa en oma van Sterre.